nuffnang advert

Wednesday, November 23, 2016

kari umbut

Assalamualaikum semua...

ada yang pandai makan umbut tak kat sini?
orang kampung macam aku ni tak pandai makan umbut mmg saja lah tu kan..
serius, aku dah lama giler tak makan umbut kelapa ni...
bila last makan pun aku tak ingat dah...
dah bertahun2 rasanya...
nak pulak umbut ni susah nak jumpa...
kalau kat kampung aku sungai besar tu ada jugak la umbut ni...
tapi kalau kat bandar2 ni mmg tak jumpa ok...huhu...
sekali bila member ofis, Yan cakap dia bawak kari umbut,
oiiii terus rasa nak nangis....hahaha...

argghhhhh...sedapnya kari umbut...
nak pulak kari ni Yan letak kerisik...
dorang cakap kari orang utara letak kerisik...
oooo patut la sedap...
ok, lepas ni nak try buat kari letak kerisik pulak...

pastu Yan bawak sekali ikan masin ngan sambal belacan...
ada jugak paru berlada sebagai menu tambahan...
makan dengan kari umbut tadi...
uiii dua kali menambah nasi ok...
pastu complaint uniform ofis dah tak muat...hahaha...


tu je nak cerita, nak cerita pasal umbut je pun...kehkeh...

20 comments:

eima said...

tak pernah mkn .... yg aku ingat bila kenduri kahwin kat kg aku dulu ... org kampung akan tebang pokok kelapa dan buat gulai daging dan umbut ... tapi aku mkn daging je umbut tak mkn so tak pernah tau mcmana rasanye ...sedap eh ...skrg ni kat kg aku tak de dah org kerja kawen tebang pokok nyok ....

Anum said...

wow sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

nuyui a.k.a miss YUI said...

sdpnya kak..lama yui xmkn..pyh jmpa area sni.

mama tisya said...

mkn umbut kelapa...lpr la plak

norhidana said...

tipu lah kalau kata tak penah mkn, ni mmg peberet nyer lauk kak oi...
lauk paling sedap dr kecik sampai ke tua nih... kadang klu teringin sanggup beli kt psr tani umbut yg mentah tuh...

msk ikut resepi sebijik mak aku... mmg layan ratah mcm tu je pun layan

Cik Lily Putih said...

tak reti makan umbut, rasa cam keladi2 or rebung gituh ek

Cici said...

umbut tu apa ?

yang bulat kat kelapa tu ke? eh tu tombong ek namanya?

rasanya tak pernah makan. tapi asalkan gambo makanan, nampak macam sedap and buat lapar je. huwaa lunch lambat T_T

Mila Ahmad said...

umbut ni setau mila ada orang negeri mana yang famous kan menu ni. mila xpernah rasa. tapi suka je nak makan, makan xcerewet yg pelik-pelik lagi suka makan.

Mazni Azmi said...

Sedap umbut tu. Makan pun rangup ne. Manis manis lemak

akubiomed said...

Blom pernah merasa umbut dibuat kari. Kari ini kalau ada roti buku memang menjadi. :)

Kakcik Seroja said...

Kari umbut + ikan masin + Sambal belacan... AllahhuAkbar....nikmat mana yang hendak didustakan...

Inani Hazwani said...

Sedapnyaaa! Selalu dekat tempat Nani ni diorang buat kerabu :)

Ann Ishak said...

saya pernah makan umbut kelapa masak lemak putih je, tak pernah lagi kalau kari ni

ain.ya.nun. said...

Sedapnya kari tu. Kari rebung pun sedap, orang utara juga punya resipi.

AnneRaini said...

aku suka umbut.. kat kl ni mmg payahlah nk jumpa. umbut ni ratah je pun sedap.

adarnadzmie said...

sedapnya... akak orang kampung jugak... dulu2 makan skrg dah lama x jumpa umbut... huhuu

firdausi said...

wahida story apa pun wajib baca.. kalau story bab makanan .. ailiyo ku meleleleleleellelelhh..hahaha

cahayahidupku.blogspot.my said...

Weyyyy..
Memang tahap meleleh air liur akak ni wa.
Suka dgn umbut ni..
Naknya campur dgn kulit lembu..
Buat sambal tahun..
Perghhh

sha said...

nampak menyelerakan

dear anies said...

kari kalu pekena ikan masin...sy pun x pandang kiri kanan dah... #apadehaldietdietni ;-)