nuffnang advert

Thursday, September 28, 2017

let's masak masak (part 16)

Assalamualaikum semua...

jom tayang menu masak2 lagi...
macam biasa, gambar semua dari instagram aku je,
dan macam biasa,
ni semua tahun lepas punya masakan...hahaha...
jangan nak kata aku rajin ye,
ni semua menu orang malas je pun...

buat pisang goreng pukul 12 malam oiii...
bila laki dah request,
i yang menurut perintah je la..

ni antara salah satu lauk feveret aku sebenarnya...
ingat lagi kalau balik sekolah dulu,
tanya kat mak, mak masak apa hari ni,
bila mak cakap mak buat ikan bawal masak sos,
terus aku meluru gi dapur ceduk nasi laju2...
tak tukar baju sekolah ke apa ke,
mmg terus ngap je...
feveret ni weiiii...
walau resepi aku tiru bulat2 dari mak,
bila aku masak tetap tak sama rasa dengan yang mak masak...
punyalah win air tangan mak...huhu...

bendi antara sayur feveret aku...
letak lah bendi dalam kari ke, asam pedas ke, mmg aku suka sangat..
tumis kicap mcm ni pun aku suka..
tapi kali ni aku letak sotong sekali...
hehe...

korang makan perut?
ni feveret laki aku la ni...
dia lagi suka perut tembusu mcm ni dari perut towel tu...
perut towel tu makan jugak la, tapi dia lagi feveret tembusu ni...
aku ni dari dulu mmg tak reti makan perut,
tapi sejak dua tiga tahun kebelakangan ni,
aku dah mula suka dan jatuh cinta dengan perut...
perut towel aku suka, perut tembusu pun aku suka...
dari tak reti makan, sampai aku dah reti masak perut sekali okeyyy..
hahaha...

sesekali masak megi...
tapi to be honest, aku tak minat sangat megi ayam..
sebab dia tak pedas...
feveret megi aku adalah kari atau tomyam...
tapi kalau dah teringin, aku buat jugak la flavor ayam ni...
aku try beli brand Cintan, flavor ayam cendawan...
uiiii sedap ok...tapi aku kalau tak pedas gini kena potong cili padi..
baru feel...

ni feveret kawan2 ofis aku...
cicah roti sodap, makan dengan nasi pun sodap kan...
huhu...

spaghetti feveret anak aku yang sulung tu...
tak kira la carbonara ke, bolognese, goreng ke...mmg laju...
junior pun suka...
tapi kalau si adik, kalau dia tahu aku buat spaghetti,
mmg kemurungan lah dia...
dia tu feveret dia nasi goreng nasi goreng nasi goreng...grrrrr...

sesekali buat kurma daging...

singgang ni aku tak boleh buat selalu...
walau ianya feveret aku, tapi disebabkan encik laki tak suka lauk ni,
so, aku akan masak lauk ni bila encik laki takde kat rumah je la...huhu...
oiii sedap tau ikan singgang judu dengan sambal belacan...
adoiii, terliur dah ni...
teringat masa berpantang dulu,
mak mertua masakkan ikan singgang,
punya lah sedap sampai aku makan bertambah okeyyy...
padahal dalam pantang kan tak boleh makan bertambah kata org2 tua...
aku pedulik apa, siapa suruh mak masak sedap sangat...hahaha...

nasi lemak dan kawan2nya...
aku kalau buat nasi lemak,
lagi prefer buat sambal udang atau sambal sotong terus...
sebab ada lauk sekali kan...
tapi wajib ada ikan bilis goreng garing, telur dadar, timun...
cuma kali ni terlebih rajin aku goreng sekali nugget dan keropok ikan...
hehe...


ok lah, cukup 10 menu dulu..
bila2 kang kita sambung lagi...bai!

9 comments:

ain.ya.nun. said...

perut tembusu tu, kalau rebus cicah air asam, sodap ea lahaiii

Ann Ishak said...

tembusu tu memang WIN :D

dear anies said...

goreng pisang tgh mlm, jiran x bau ke? ke dtg tumpang sekali mkn hahaha

Amanda Suria said...

Perut tembusu tu mmg fav aku nok...sekarang susah nak carik..kena tunggu time kenduri kawen atau time akikah anak2 buah...

Inani Hazwani said...

Fuhh terliur tengokk. Hahah!

zaleha awaluddin said...

wah.. rajin sis masak.. kipidap

mamapp said...

Sedapnye semua masakan Tu even pisang goreng pun nampak sedap yummy yummy

Rapunzel Cikilolo said...

teringin pulak nak makan kurma daging lepas tgok tu, oooi.

a2z said...

pesal mcm tak penah nengok pun perut tembusu tu...ermmm